Egy kellemetlen betegség könnyed diagnózisa – Az arcüreggyulladás kivizsgálása Cone-Beam CT segítségével

Orrfolyás? Orrdugulás?

Feszítő fejfájás? Nyomásérzékenység az arcon?

Bizonyára mindenki találkozott már ezekkel a tünetekkel az élete során. Az orrmelléküreg gyulladás hátterében sokszor nátha, influenza vagy allergia áll, de előfordulnak az úgynevezett dentogén, azaz fog eredetű arcüreggyulladások is. A panaszok többnyire megfelelő gyógyszeres kezelés hatására rövid időn belül elmúlnak, azonban a nem múló, vagy krónikusan visszatérő gyulladásoknál szükség lehet képalkotási módszerekre is.

Az orrmelléküregek megjelenítésére több kórházban hagyományos CT felvételt alkalmaznak, mely azonban a felbontása miatt nem képes a fogazatról pontos képet adni, így alkalmatlan a dentogén sinusitis kizárására, továbbá relatíve nagy sugárdózissal jár. Amennyiben felmerül a fog eredetű gyulladás lehetősége, fogászati kivizsgálás válik szükségessé, melyhez rutinszerűen hozzátartozik a panoráma felvétel is. Bár ezen felvételen a fogak megítélhetők, az arcüregek és a homloküreg állapotára nem tudunk pontosan következtetni.

Cone-Beam CT felvétel. A képeken sinusitis látható.
Cone-Beam CT felvétel.
Cone-Beam CT felvétel. A képeken sinusitis látható.

A technológia fejlődése azonban lehetővé tette az úgynevezett Cone-Beam CT (CBCT) megjelenését, mely az elmúlt évtizedek során nemcsak a fogászati, hanem a fül-orr-gégészeti kivizsgálás meghatározó részévé vált. A CBCT minimális sugárdózis mellett képes mikrométeres részletgazdagságban megjeleníteni a fogakat és a csontozatot, valamint ezzel egyidejűleg képes az orrmelléküregek leképezésére is. Mindezeknek köszönhetően mindössze egy 3D felvétel szükséges az arcüregi, homloküregi gyulladás és a fogak körüli gyulladás illetve sipolyjárat megítélésére, így nem meglepő, hogy egyre gyakrabban használják a fül-orr-gégészek a sinusitis diagnosztikája során.

A felvétel elkészítése gyors, mindössze 30-40 másodpercet vesz igénybe, és a hagyományos koponya CT sugárdózisához képest körülbelül tizedannyi sugárterheléssel jár. Egyetlen hátránya, hogy a lágyrészkontrasztja gyenge, így nem alkalmas a lágyrészek pontok differenciálására, mely azonban nem szükséges feltétlenül egy egyszerű arcüreggyulladás kimutatásához

Mindezeken túl a Cone-Beam CT felvétel nemcsak a diagnosztika során nyújthat nagy segítséget, hanem az esetleges arcüreg-műtétek megtervezésénél is lényeges szerepet játszik, hiszen egzakt képet ad az anatómiáról, a kóros elváltozás méretéről, kiterjedéséről és helyéről is, így nagymértékben hozzájárul a műtét sikerességéhez.

3D CBCT Felvétel - fogak
Cone-Beam CT felvételek, melyeken a fogak láthatók.

Foglaljon időpontot 3D CBCT felvételre most, hogy elkerülje a hasonló eseteket.

Nincsenek hozzászólások még

Írjon hozzászólást